Finally Got A Laptop

Asalamualaikum.

Sebenarnya sudah lama aku mahu updated blog. Tetapi, seperti semua orang tahu. Kalau duduk di U mesti sibuk sedikit. Nak fokus study, main kokurikulum dan sebagainya. Tetapi kalau perancangan masa bagus, pasti dapat sahaja melakukan semua perkara yang kita mahukan. Kuncinya adalah menepati masa. Dalam surah Al-Asr juga sudah memperingatkan. Hanya diri kita mahu bergerak atau tidak.

Ayah aku membelikan sebuah laptop untuk aku. Jadi sudah boleh aku buat karangan 'Aku Sebuah Laptop." eh, "Komputer Riba". Kah kah semangat sahaja. Sudahlah gembira dapat laptop, warna merah pula itu. Ya Allah bestnya. Terima kasih ibu abah. Setiap kali buka laptop mesti akan cakap, cantiknya warna merah ini. Bestnya warna merah ini. Aku puji tak habis-habis laptop ini. Kalaulah laptop aku itu ada perasaan mesti lagi merah dibuatnya. Tahan malu kononnya hahaha.

Jadi, kalau sudah dapat laptop mesti kena tahu cara jaga laptop bukan?. Mempunyai laptop tetapi tidak tahu cara menjaganya tidak gunanya. Jadi aku ada baca di blog-blog di google ini dan aku dapat membuat kesimpulan.

Cara Menjaga Laptop Tersayang Korang Dengan Baik

1) Pastikan Laptop korang sentiasa sejuk.
Disebabkan laptop menjana banyak haba, maka ia akan menjadi panas. Lebih-lebih lagi menggunakan software yang terbaru. Kesan ini menyebabkan kerosakan pada motherboard korang. Apa itu motherboard?. Ini contohnya.



Kemudian, selain daripada memastikan laptop korang sejuk, anda perlu memastikan laptop korang mempunyai pengudaraan yang baik. Pastikan korang tidak menghalang aliran angin dari kipas laptop kerana di situ adalah hanya satu-satunya ruang udara yang ada.

Jadi, bila mahu menghantar laptop untuk diservis?.
1) Apabila laptop anda panas di bahagian kipas
2) Setiap 6 bulan sekali

Laptop kita still akan memerangkap habuk di bahagian kipas processor. Dan ini memberi kesan kepada laptop korang yang menjadi panas dan kesan kepada motherboard korang. Ini buktinya.


2) Jaga Screen LCD korang

Korang perlu elakkan diri korang daripada main screen LCD korang. Daripada main screen LCD baik layari internet, main game sebagainya. Tak perlu kot naik main Screen LCD kan?, Insyallah.

Jadi, apa kesannya kalau kita ter'main' Screen LCD? Apa jadi?

LCD korang akan ada garisan putih-putih, bergegar-gegar, memaparkan warna merah, hijau atau kuning dan menjadi seperti TV yang rosak. Jadi jagalah baik-baik, kalau tak akan jadi macam ini.

Ada berani?. 
kalau boleh, jangan letak apa-apa di atas laptop. Senang!.

3) Sila cuba untuk tidak menjatuhkan laptop korang.

Pastikan masukkan laptop anda ke dalam beg yang betul-betul boleh menjaga laptop korang. Tidak perlu beg yang cantik tetapi langsung tidak dapat meindungi laptop sendiri bukan?.


4) Menggunakan beg yang selamat untuk laptop anda.

Biasanya, apabila kita membeli laptop, kita akan mendapat sekali beg jenama yang kita beli itu. Beg itu sesuai digunakan untuk meletak dan menyimpan laptop korang. Jangan letak ke dalam beg yang mungkin tidak akan tahan lama. Dengan itu, satu alternatif untuk menjaga laptop kesayangan korang dengan baik. 

Lampiran
1) http://www.okcomputersolution.net/2011/12/tips-tips-umum-menjaga-laptop-anda.html
2) https://profhariz.com/tips-menjaga-laptop/

Aku dapat banyak cara penjagaan laptop. Semoga korang ada dapat informasi sedikit tentang penjagaan laptop ini. Aku bukan profesional dalam bab ini tetapi selagi kita boleh baca dan elakkan perkara buruk berlaku, kita patut lakukan perkara tersebut. Ok Fighting!. kalau korang mahu informasi lebih boleh ruju' di lampiran.

Oh. Korang nak tahu aku pakai laptop apa? 

Doakanlah supaya ia dapat bertahan selama-lamanya insyallah. Doakan tau!.

With sarang,
Nurul Najihah
(One day a CEO of 'a bank')

No comments:

Post a Comment

Baca lagi :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...