Saturday, 29 July 2017

Hanya Propaganda

Asalamualaikum.
Tak jawab dosa, kalau jawab sayang. Hashtag Peliks Fan.
Sekarang aku sedang menikmati cuti mid-sem. Selepas sahaja cuti, ada mid-term exam. Walaupun ada sedikit perasaan gentar dalam diri tetapi, teruskan sahaja.

***
Di mana lagi aku mahu bercurhat (curahan + hati) melainkan di blogku A Little Light Of Mine. 
Aku ada seorang kawan yang memakai niqab. Dia sangat baik dan gadis yang kuat sukan orangnya. Ya. Dia boleh main pelbagai sukan seperti bola tampar, larian dan sebagainya. Bukan itu sahaja, Semua permainan yang dimainnya, dia mewakili sekolah. Hebatkan?. Siapa kata orang yang berniqab terhad aktivitinya?.

Satu hari, kami berjalan membeli keperluan kami di asrama. Tiba-tiba ada seorang budak menjerit "ninja!" kepada kawanku yang berniqab. Terus dia memandang ke arah lain malu. Berniqab kan tutup semua angota di muka kecuali mata. Memang macam ninja lah jawabnya. Apa yang korang rasa sekiranya berada di tempat aku. Masa itu, aku hanya fikir "oh, budak-budak lama-lama nanti dia tahu lah.". Tetapi, bila aku fikir balik, sebenarnya ramai lagi yang tak kenal islam. Even muslim sendiri pun tak kenal lagi apa itu islam sebenarnya. And that's why we need to learn. Learn everything.

Kawan aku yang berniqab itu pasti malu dikatakan seperti itu tetapi menurut pandanganku. Itulah yang dia perlu hadapi. Tetapi, disebabkan dia kuatlah dia still istiqamah (berterusan) memakai niqab/purdah. Doakan dia supaya kuat. Aku sering terasa dengan permikiran mereka yang aku ragu-ragu kebenarannya. Mereka memakai tudung yang boleh dikatakan pendek. Kemudian dengan bangganya di cakap yang dia dari sekolah agama sendiri yang memakai tudung yang boleh dikatakan labuh dan memerli orang yang bertudung labuh itu sendiri. Aku terasa sangat yang dunia sekarang diputar-belit. Perkara baik dipandang buruk, malah perkara yang buruk dipandang baik pula.. Sungguh pelik.

Namun, apa yang kita nampak di mata tidak semestinya betul. Aku juga ada seorang senior yang bukan bertudung labuh tetapi still auratnya ditutup. Setiap maghrib, mereka akan membaca Al-Quran dan itu mengukuhkan lagi hormat aku kepada mereka. Mereka tidak lokek dalam memberi panduan kepada aku selama 2 bulan aku tinggal di kolej.

Lain orang lain ragamnya. Aku sering perhati bahawa ada segolongan niqabis yang suka mengambil gambar. Nak senang faham selfie lah namanya. Siap menyimpan angan-angan untuk membeli set make-up. Ada lagi yang mencarut. memang tidak sesuai dengan pemakaiannya. Akhlak dan cara pemakaian lain?. tapi still dua perkara ini memberi kesan pada diri. Memakai niqab itu bagus. Tetapi, perlu ditambah sekali dengan ilmu, ikhlas dan iman. Ada sahaja yang memakai purdah ketika sedang solat. Nak buat apa lagi?. tegurlah.

Manusia. kadang-kadang aku lelah. Aku sering melihat orang yang menjaga auratnya orang yang kuat. Tetapi kadang-kadang semua itu propaganda. Aku juga sedih apabila aku post gambar diriku, gambar itu ramai orang like daripada post gambar landscape. Memandangkan zaman sekarang ramai orang post dirinya, tidak semestinya aku perlu mengikut trend itu.

Tetapi. Walaupun semuanya hanya propaganda. Kuatkanlah dirimu. Perbaikilah selagi mana kita rasa ia perkara betul. Alla kulli hal we need to remember that this dunya is temporary.

your maybe future banker,
Nurul Najihah M.A
(a traveller and succesful banker and business woman)

2 comments:

  1. Doakan yang terbaik untuk semua umat Islam di muka bumi ini.. btw, blogwalking and follow sini..

    http://ceritaaisyaismail.blogspot.my/

    ReplyDelete

Blog This Little Light Of Mine hanyalah blog personal milik Nurul Najihah, di blog ini hanya menceritakan cerita harian Nurul Najihah, keluarga, Kawan-kawan, tentang review buku dan juga pengalaman di universiti. Segala post ini ditulis Nurul Najihah kecuali yang dinyatakan pemiliknya. Anda semua dilarang copy paste entry yang ditulis Nurul Najihah.

Sekian terima kasih. Have a nice day!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...