When You're An Introvert And You Joined Debate.

Gambar rakan yang sedang menunjukkan contoh cara perdebatan. Mana Najihah?. Oh Najihah tengah ambil gambar la hahaha.

Sudah lama Najihah menyepi. Ya. Banyak. Terlalu banyak assigment yang perlu dibuat. Alhamdulillah disebabkan Najihah pandai jugala menyusun masa, banyak perkara yang dapat diselesaikan. So guys, duduk di universiti memang kena berdikari sendiri. Tiada ibubapa yang mahu menegur. Pandai-pandai kita nak buat apa. #Najihahdahbesar huhu.

Di Universiti, aku masuk koku debat. Debat?. Bukanke Si Najihah itu Introvert orangnya?. Kenapa mahu masuk debat?. Ya aku memang pemalu. Di sekolah aku kurang bercakap di depan. Kalau presentation itu kacang sahaja. Tapi, disebabkan ada anxiety dan rasa diri ini tidak layak ke depan mulalah gementar, takut orang kata apa dan sebagainya.

Namun sampai bila kita mahu duduk di comfort zone sendiri?.

Aku kagum dengan orang yang pandai berdebat. Aku cemburu dengan keyakinan dan keberanian mereka menyampaikan hujah mereka. Disebabkan itu jugalah semakin lama, semakin aku berani untuk tampil kehadapan. Tak kisah apa orang kata, aku still mahu masuk debat. Aku tak tahu di mana tiba-tiba kekuatan itu datang tetapi yang pasti aku tidak akan sia-siakan kekuatan yang diberikan.

Jadi, tengahari tadi kelas debat aku yang kedua. Aku dan group aku membentangkan presentation yang pertama. Tajuk kami, Pengenalan Struktur Debat. Pada mulanya memang gementar. Bibir tidak boleh duduk diam asyik menggeletar sahaja.

Tetapi.

Aku cuba untuk berusaha memperbaiki diri aku. Alla kulli hal semuanya berjalan dengan lancar. Walaupun presentation kami tidak sehebat yang lain tetapi itu satu langkah untuk aku dan group aku lebih maju kehadapan. Yang lain punya group presentation mereka sangat gempak. Tabik!.

Experience kedua kelas debat aku rasa, sangat gembira kerana wishlist 2017 aku tercapai. Iaitu mahu masuk debat. Sebenarnya aku masuk debat kerana aku mahu meningkatkan lagi keyakinan komunikasi aku. Kemudian, pendapat aku kalau masuk debat banyak maklumat yang aku akan dapat. Debat kan perlu banyak mencari maklumat. Itu yang aku suka itu.

Apa-apapun aku kagum dengan diriku yang berjaya melangkah keluar dari comfort zone. Aku sangat sangat terharu dengan diriku. Serius.

Kadang-kadang, diri kita mampu untuk melakukan sesuatu yang kita mahu.
Gerak dan percaya sahaja.

your future banker,
Nurul Najihah M.A

Move out your comfort zone. You can only grow if you're willing to feel awkward and uncomfortable when you try something new - Brian Tracy

No comments:

Post a Comment

Baca lagi :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...