Monday, 16 October 2017

Jenis Influencer Yang Sebagaimana Yang kau Inginkan Untuk Generasi Seterusnya?

Semester break makes me exhausted. Thinking what i'm gonna do today besides study. Ughhh.

Tipulah kalau aku tak ada tak puas hati dengan penulisan/media influencer yang tak capai expectation aku. What do you expect from people?. Semua tak sempurna termasuk diri aku sendiri. That's why kadang-kadang aku desperate sangat nak ada blog teenagers di negara aku ini genre nya adalah study dan motivation. Talks about fact, do social experiment in a good way (not pranks) , about student life. Not just vlog/blog about lifestyle but about how to make your viewer appreciate their own lives. Also, not too much stick with trends. Seriously.

Mungkin di sini ramai sahaja yang sudah membaca beribu-ribu blog. Tetapi hanya akan ada sebilangan sahaja yang dapat melekat difikiran. Betul tak?
Jadi, ada tak pernah terfikir. Blog sebagaimana yang kau ingin baca?. Video bagaimana yang dapat memberi kesan kepada kau?. And what's your forte?

1. A Good Attitude

Character is the result of two things: mental attitude and the way we spend our time. Life is 10% what happens to you and 90% how you react to it. Our attitude toward life determines life's attitude towards us. Attitude is a little thing that makes a big difference.Jan 29, 2017
Credit : Google

Jaykeeout. Seorang pelajar universiti yang mempunyai passion untuk membuka mata-mata masyarakat di korea, malah di dunia tentang apa yang berlaku kepada masyarakat kini. Banyak social eksperimen yang dilakukan bagi menyedarkan kita untuk bijak menghadapi dugaan yang akan datang. Aku suka cara dia membuat video yang mendapat memberi inspirasi untuk influencer di luar sana bagi menghasilkan video yang bukan sahaja berkualiti, malah mendidik.






Untuk mengenal pemuda ini dengan lebih lanjut boleh check it out his Instagram, Youtube and Facebook. Korang pasti tak akan rugi dan insyallah dari youtube Jay, korang akan dapat sekurang-kurangnya satu manfaat. Dan aku harap ada pemuda dan pemudi sebegini di negara aku.

2. Work hard, stay motivated.

mo·ti·vate
ˈmōdəˌvāt/
verb
past tense: motivated; past participle: motivated
  1. provide (someone) with a motive for doing something.

    "he was primarily motivated by the desire for profit"

    synonyms:promptdrivemoveinspirestimulateinfluenceactivateimpelpushpropel,
    spur (on)
    "she was primarily motivated by the desire for profit"
    • stimulate (someone's) interest in or enthusiasm for doing something.

      "I'm going to motivate kids to study civics"

      synonyms:inspirestimulateencourage, spur (on), exciteinspiritincentivize, fire with enthusiasm
      "it's the teacher's job to motivate the child"
Credit : Google again.

Pendapat aku, kalau seseorang inginkan sesuatu motivation diorang tak akan berjumpa terus dengan motivator. Tak ada masa untuk ke kedai buku dan membeli buku motivasi. First thing dia akan buat adalah dengan melayari internet. Diorang akan type apa-apa keyword yang dialaminya dan meletakkan quotes. Diorang nak cepat. Cepat mencari penyelesaian apa yang diorang alami sekarang. Dan kebanyakan yang melayari adalah orang yang down, rasa lemah semangat, rasa malas belajar, dan sebagainya.

Jadi, aku inginkan seorang influencer yang bukan sahaja pandai menghias diri, tetapi pandai mengutamakan apa yang penting seperti Chenling Shi.



Bagi aku, setiap kali aku malas study. Aku akan tengok balik video dia yang dapat memberi aku semangat untuk lebih berusaha. Man jadda wajada. Kau tak akan dapat buah selagi kau tak tanam biji benih. Pokok kau tidak akan tumbuh sebegitu sekiranya kau tidak menyiram dan memberi baja kepadanya. Semuanya bermula dari usaha.

Sekarang, motivator perlu lebih usaha berbanding dengan teknologi internet. Kenapa? Sebab kau lihat, berapa ramai teenagers yang ada hp sekarang ini?. Berapa ramai teen yang ada media social. Berapa ramai search internet for motivation than looking fo motivators?. So motivator perlu pandai masuk ke dalam teknologi and do your job. Dan aku harap akan ada influencer yang dapat memberi semangat kepada teen di luar sana untuk terus belajar. Belajar belajar belajar.

Kerana apa yang aku nampak, budak-budak sekarang gigih untuk mencari duit. Walhal adik aku sendiri kata yang dia tidak mahu sambung belajar di peringkat lebih tinggi kerana ingin bekerja mencari duit. Kawan aku sendiri pun ada kata begitu. Padahal, dengan ilmulah kita boleh tukar keadaan ekonomi sekarang. Ekonomi kita tidak akan berubah sekiranya kita yang tidak merubahnya. Nak ubah, perlu ada ilmu. Dan semuanya bermula daripada motivasi untuk belajar.


Aku senang hati dengan keluaran buku pelukis jalanan dan arkitek jalanan. Sedikit sebanyak membuahkan hasil untuk para pelajar di luar sana tidak putus asa untuk terus melanjutkan pelajaran dan berusaha bersungguh-sungguh bagi mencapai sesuatu impian. Ini adalah sesuatu kejayaan bagi Teme Abdullah untuk teens di luar sana.

3. Knowledgeable


knowl·edge·a·ble
ˈnäləjəb(ə)l/
adjective
  1. intelligent and well informed.

    "she is very knowledgeable about livestock and pedigrees"

    synonyms:well informedlearnedwell readeducated, well educated, eruditescholarlyculturedcultivatedenlightened More





Untuk generasi seterusnya, aku mahukan sesuatu yang luar biasa. Luar biasa (?). Aku ada pergi program Universiti dengan kehadiran Dai'e-dai'e. Tetapi aku ini bukan tengok tv sangat di rumah. So Da'ie semua itu aku tak kenal. Apa yang aku tahu adalah diorang struggle untuk tunjukkan sesuatu kepada masyarakat di luar sana bahawa ilmu tidak boleh dipisahkan dengan agama. Diorang sedang memperjuangkan islam yang semakin lama semakin pupus. Itu yang aku tahu.

Ada seorang Da'ie ini, dia pelajar universiti mengambil jurusan jurutera + Al-Quran. Wth?. Dia ambil multi-course. Memang aku tabik dengan dia. Dia cerita, pagi-pagi bangun hafal quran, lepas itu pergi kelas, petang kelas, malam kelas Al-Quran. So hectic.

Pemuda beginilah aku ada simpan angan-angan untuk tengok generasi seterusnya. Dia ambil ilmu dunia dan ilmu akhirat. Wow. Tak semua orang boleh buat begitu.

But, afterall...

Kau tahu, sebenarnya jenis-jenis influencer ini yang kau mahu untuk generasi seterusnya.
Kau yang perlu mulakan langkah itu dahulu.
Sebab kalau bukan kau. Siapa lagi?.

No comments:

Post a Comment

Blog This Little Light Of Mine hanyalah blog personal milik Nurul Najihah, di blog ini hanya menceritakan cerita harian Nurul Najihah, keluarga, Kawan-kawan, tentang review buku dan juga pengalaman di universiti. Segala post ini ditulis Nurul Najihah kecuali yang dinyatakan pemiliknya. Anda semua dilarang copy paste entry yang ditulis Nurul Najihah.

Sekian terima kasih. Have a nice day!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...