Monday, 27 August 2018

Happy Birthday To Me (2018) + Jawapan Teka Teki Hadiah Misteri Untuk Najihah

Pejam celik pejam celik si pemilik blog This Little Light Of Mine sudah berumur 19 tahun. Aku mengakui yang cepat sangat masa berlalu. 19 tahun hidup membuatkan aku terfikir sendiri. Apakah sumbangan aku terhadap diri sendiri, keluarga, islam dan negara.

Selama 19 tahun aku hidup, aku belajar kematangan itu bukan terletak pada umur. Malah tidak melihat angka pun. Kematangan boleh dibentuk melalui pengalaman dan juga berfikir. Ini membuatkan aku sering bertanya diri aku sendiri. Ya, aku 19 tahun. Adakah aku 19 tahun yang belum matang ataupun yang sudah matang. Kalau nak bahas isu matang ini pasti panjang dan meleret nampak gayanya. Kerana setiap orang mempunyai definisi matang yang berbeza.
  • Ada orang yang mengatakan seseorang itu telah matang apabila kita menggalas tanggujawab yang ada dengan ikhlas.
  • Ada orang yang mengatakan seseorang itu matang apabila kita dapat menghadap kritikan yang diberi dan berusaha untuk memperbaiki dan muhasabah dirinya.
  • Ada orang yang mengatakan seseorang itu matang apabila tidak membuat satu keputusan dengan membuta tuli dan mengikut perasaan.
Jadi adakah aku sudah matang sepenuhnya?

Selama 19 tahun aku hidup, aku baru sedar 2000000000% bahawa nikmat Allah itu melimpah buatku. Dari aku dilahirkan di dunia hingga sekarang.  Setelah aku baca buku Cerita Gagal oleh Iman Publication, penyusunnya: Faizah Hamid dan Fatin Syamimy. Banyak sangat sangat sangat sangat ujian yang mereka timpa dan ujainnya lebih berat dari ujian aku. Sekadar 1 kali gagal JPJ, sekadar sedikit lagi mahu gagal peperiksaan masa sem 1, gagal UPU, gagal pergi belajar luar negara. Gagal mencapai target SPM. Walaupun nampak berat, tetapi salah satu cara untuk kekal redha adalah dengan melihat kegagalan orang lain. Kalau rasa kita gagal bagai nak rak tak boleh nak survive dah. Berhenti sejenak. Berfikir. Sapu air mata dan mengakui bahawa ada orang di luar sana yang lebih berat ujiannya daripada kegagalan yang kau terima. So far aku nak nak nak sangat buat review buku ini. Tapi aku tak tahu bila semangat review buku itu kembali. Semangat review aku seru kau kembali~

Selama 19 tahun aku hidup, aku mula untuk appreciate diri aku sendiri. Aku mula jatuh cinta dengan diri aku sendiri. Aku mula untuk tidak terlalu makan hati bila ada orang cakap ketinggian aku ini tidak menggambarkan umur 19 tahun. Well, what do you expect kan? Tidak semua orang umur 19 tahun perlu ada ketinggian yang sama rata. We're not robots. Semua orang ada keunikan diri sendiri. Bagi aku, mentaliti masyarakat sekarang ini tidaklah begitu luas. Semuanya nak kena on-time.
  • Budak yang berumur 19 tahun ketinggiannya perlu 150cm ke atas.
  • Selepas SPM perlu cari kerja cari pengalaman
  • Kena graduate on-time
  • Selepas habis belajar kena ada kerja
  • Selepas habis belajar kena kahwin
  • Selepas kahwin kena ada anak
  • Dah ada anak besar kena ada cucu
Memang bagus untuk rancang perjalanan hidup kita. Tetapi kita perlu terima bahawa tidak semuanya  yang kita rancang perlu on-time. Kerana bila kita merancang, Allah juga sudah ada plan untuk diri kita sendiri. Dan semua jalan kehidupan manusia berbeza-beza. Ada kehidupan yang semuanya perfect, dapat dekan, graduate on-time, dapat kerja, kahwin, anak. Tapi ada juga yang dapat kerja tetapi tak dikurniakan anak lagi. Well semua orang akan ada ujiannya yang sendiri. That's why la, pendapat aku tidak semua yang kita rancang perlu on-time. Kalau ada jodoh dah datang, kahwin. Kalau ada rezeki datang, alhamdulillah.

Yang tak bleh bla apabila ada orang kata aku ini tak banyak minum susu, tak banyak makan sayur, tak banyak lompat dan sebagainya. Dia tahu ke macammana aku lahir? Dia tahu ke berapa kali entah aku lompat sana-sini. Lepas itu dia kata aku ini banyak makan magee? Sebab itu aku pendek! What?! Bukan apala, dia bukannya kenal aku sangat. Kalau dekat asrama itu, aku fikir beribu kali kot nak ikut kawan aku makan tak makanan yang tak sihat itu. Walaupun aku ada la terpengaruh makan satu sudu tapi tak selalu ok. Itulah manusia yang selalu judge tanpa usul periksa. Dia rasa diri dia betul. Hey, judgers jom kita kawan.

Dan disebabkan aku appreciate diri aku di hari bersejarah ini. Aku belanja diri aku buku. (walaupun pada mulanya aku tak nak guna kad debit aku sebab memang tak ada duit tunai pun dalam dompet) Daripada aku menyesal tak beli, baik aku beli. Dan azamku pembelian buku kali ini hanyalah untuk kali terakhir untuk tahun ini. Sedih tak bunyi dia. Nak buat macammana. Tiada orang mahu sponsor buku.

      

Semuanya RM85.00. Aku memang suka suka suka suka suka suka sangat dengan buku yang aku beli ini. Tapi kadang-kadang aku terfikir. Keperluan ke kemahuan. Tetapi bila difikirkan balik dengan lebih mendalam. Ia berbaloi apa, kerana itu semua adalah ilmu. Kalau kita nak ilmu kita kena bekorban. Setakat RM85.00 itu tidaklah banyak berbanding dengan ilmu yang aku dapat dalam ketiga-tiga buku yang aku beli itu. Kan?



Aduh, birthday girl cakap banyak pula hari ini. Oh lupa pula tentang Teka-Teki Hadiah Misteri untuk Najihah #1 #2 #3. Korang nak tahu tak jawapan yang sebenar?

Baca Entri teka-teki sebelumnya
1) TEKA-TEKI HADIAH MISTERI UNTUK NAJIHAH #1
2) TEKA-TEKI HADIAH MISTERI UNTUK NAJIHAH #2

3) TEKA-TEKI HADIAH MISTERI UNTUK NAJIHAH #3

Jawapan untuk ketiga-tiga teka-teki. Tahniah kepada pemenang hehe. Tak ada hadiah tau huhu. Semoga korang semua berjaya dunia dan akhirat. Ejulz memang hebat dapat jawab 2 teka-teki daripada tiga. Tepuk sikit!

      

Dan hadiah misteri itu juga adalah sempena ulang tahun aku sendiri. Menggunakan Voucher Lazada yang aku dapat aku purchace free of charge. Memang best lah alhamdulillah...

Terima kasih baca Entri kali ini. Happy birthday to me~

3 comments:

ejulz said...

Yesss.. boleh jadi ahlil nujum pak belalang lepas ni. hehe

Anis Hayati said...

Happy Birthday to you Najihah. Seriously kita x expect awak bru umur 19 thn. Kita ingatkan maybe sebaya kita or tua 2 ke 3 thn. Awk serius matang berbanding kita. Apa yg awk katakan itu sgt betul. Kita pernah mengalaminya and senang citer tgh alaminya. Hehehe. Be strong okay and enjoy the life. Sebab ini life kita and kita yg create life kita tu mcm mne. Belive that setiap yg berlaku itu ade hikmahnya and baik utk kita :)

Anonymous said...

happy belated birthday girl. hehe