Wednesday, 22 August 2018

Kelebihan Bekerja Sebagai Jurutera

Mengikut akhbar Berita Harian pada 13 Ogos 2018, hari Isnin. Malaysia kekurangan saintis dan jurutera. Berita selanjutnya di sini ---> Berita Harian Untuk adik-adik yang baru habis Sijil Peperiksaan Malaysia (SPM) sekiranya cita-cita korang menjadi jurutera ataupun saintis. Peluang ini untuk korang. Jangan lepaskan peluang ini. Namun begita, kepada sesiapa yang suka mencabar diri untuk melakukan pekerjaan baru. Inilah masanya!

Pendapat aku, semua ilmu yang korang belajar nanti tidak akan sia-sia samada di sekolah mahupun di universiti nanti. Belajar lah dari sekarang untuk kepuasan ilmu sendiri. 

credit

Antara kelebihan bekerja sebagai jurutera adalah:
  1. Kepada sesiapa yang minat akan jurutera. Korang tidak akan muak untuk bekerja 8 jam atau lebih setiap hari. Kerana pekerjaan ini memberi kepuasaan untuk korang yang suka akan prospek pekerjaan ini. 
  2. Jurutera adalah umum. Ada banyak jenis jurutera yang korang boleh ceburi. Antaranya jututera komputer, jurutera elektrik, dan juga jurutera alam sekitar dan bioperubatan. Tambahan pula, pekerjaan ini tidak akan terhad hanya kepada 1 kerjaya sahaja. Kerana jurutera adalah prospek pekerjaan yang luas. 
  3. Cabaran kerja untuk jurutera adalah sangat mencabar. Tiada profesor yang akan memberitahu korang apa yang korang lakukan pekerjaan itu betul atau salah. Tugas korang sendiri untuk meyakinkan orang lain bahawa perbuatan korang betul.
  4. Belajar dan bekerja tentang Jurutera boleh meningkatkan daya intelek pendidikan korang. Ia boleh mengembangkan idea dan mendidik korang untuk berfikir secara logik bagi menyelesaikan satu masalah. Skill inilah yang korang akan dapat sepanjang hidup korang dan bukan hanya ketika korang menyelesaikan masalah berkaitan dengan jurutera. 
  5. Jurutera dapat memilih satu projek yang akan memberi manfaat untuk masyarakat. Contohnya, membangunkan sistem pengangkutan bersih dan efisien, membersihkan alam sekitar, membuat alat-alatan untuk memudahlkan orang kurang upaya dan juga meningkatkan taraf kehidupan di negara membangun.
  6. Sekiranya korang suka akan satu pekerjaan yang mempersoalkan, meneroka, mencipta, menemui, dan mencipta maka pekerjaan jurutera ini disediakan untuk korang!
Selamat maju jaya dalam segala prospek pekerjaan yang korang ceburi!

5 comments:

Siti Yang Menaip said...

pekerjaan yang active dan kena always productive kan.. hehe.. jadi cg cem akak ni kena main kejar2 dalam kelas =D

Cuya said...

salute engineer..hehe

Chris (X) said...

interesting info!

Abam Kie said...

abe kie x pandai fizik sbb tu x layak jd ambik kursus engineering.

ejulz said...

terbaek.. bukan senang nak jd jurutera. goodluck :)