Friday, 10 August 2018

SIMPAN STOK DURIAN SELAMA 6 BULAN

  

Asalamualaikum.

Disebabkan Najihah dan keluarga Najihah adalah HANTU DURIAN. Kami pun beli banyak-banyak durian buat stok bekal untuk bukan akan datang. Ya Allah...kenapa durian ini sedap sangat??? Mesti korang tertanya macammana nak buat stok sampai 6 bulan. Oh...senang je. Caranya dengan letak durian yang dah dipotong di dalam bekas. Kemudian letakkannya dalam frozen. Serius sedap!

Bila nak makan letak dulu durian dekat peti ais biasa (bukan frozen) Tunggu sehingga lembut. Lepastu makan! siap! Kalau nak tahu lah kan...ish3 jangan ikut tau. Sekiranya perkiraan Najihah betul...sudah 9 kali/10 kali kami makan Durian hanya pada bulan JULAI 2018 sahaja. Hantu durian tak kami sekeluarga??? (ok sebenarnya yang fanatik durian adalah abah, Najihah dan Harith) Yang lain biasa-biasa je, Sekarang ini pun sabar sahaja nak ambil makan durian dalam frozen itu...hmm...

Tapi apa-apapun Najihah dan keluarga cuba untuk tahan sebab kalau makan durian banyak-banyak tak boleh juga. Tak elok untuk kesihatan. Kan? Hari itu ibu ada buat pengat durian. Ish3 sedap betul! Mak2 kalau masak campak-campak pun sedap. Tengok Najihah...tak ke berjam-jam duduk dapur semata-mata nak masak satu lauk je. (ok ini tipu hahaha)...

Terima kasih baca. Kalau nak tahu, gambar di atas adalah pengat durian + roti paung. Hehe.

All image via: Nurul Najihah

14 comments:

  1. Sedapnya durian. Kak Feni pun buat cara yang sama.

    ReplyDelete
  2. MN biasa beli durian terus ngap je..kalau tak ada lagi durian memang letak macam tu je.. boleh buat macam nie lagi..tq bagi info

    ReplyDelete
  3. kannn letak tempat frozen, then terus jadi eskrem. boleh buat macam macam dengan durian. dap gilaa

    ReplyDelete
  4. ni memang betul hantu durian ni sampai simpan banyak banyak hehehe.

    ReplyDelete
  5. saya pun hantu durian juga. pernah juga makan banyak² sampai demam hahaha. tapi memang sedap la durian.

    ReplyDelete
  6. Datang gopeng,perak...durian kampung terbaik

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye ke.....nak....nanti Najihah ajak ibu abah

      Delete
  7. terbaek.. kalau buat gula buah pun tahan lama. boleh makan dengan roti. hehe

    ReplyDelete